سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انســان ِ جــــ ـاری

یک روز بدون تلویزیون!

ســین.میــــم دیدگاه

بسم الله الرحمن الرحیم

یک روز دیگر از عمرم گذشت . یک روزی که می شود گفت خیلی متفاوت تر از دیگر روزهای عمرم گذشت . خیلی وقت ها نمی توانستم به مطالعه هایم برسم و خیلی وقت ها اجزائی را که باید مرور می کردم از محفوظات ، نمی رسیدم با اینکه وقت داشتم اما انگار وقتم برکتی نداشت .

اما امروز هم به مطالعه ام رسیدم و هم مرور محفوظات . همیشه فکر می کردم خواب باعث این همه بی توفیقی است و نمی گذارد به آنچه می خواهم برسم و البته می شود گفت تا حدودی این حرف هم درست است و در بسیاری از مواقع ما گرفتار خواب های زیادمان هستیم . حضرت آیت الله بهجت(ره) نقل می کردند: زمانی که ما در کربلا بودیم ، آقا شیخ عبدالله مامقانی(ره) در قید حیات بودند و گفته می شد که ایشان شبانه روزی چهار ساعت می خوابد ، ولی در کتاب رجالش نوشته است : تألیف این کتاب سه سال طول کشید و من در این مدت ، شبانه روزی سه ساعت می خوابیدم! این ها اتمام حجت است برای کسانی که خیال می کنند که اگر خوابشان مقدار اندکی از هشت ساعت کم شود ، می میرند.

همین خواب های طولانی است که ما را از خیلی چیزها سلب توفیق می کند یکی از آنها نماز شب است . بطور مثال، اگر یک شب ، شبکه سه ، ساعت 2 نصف شب، فوتبال پخش کند و از طرفی 7 صبح فردا ، باید به اداره یا کلاس درس برویم ، با هر زحمتی هست ، فوتبال را از دست نمی دهیم حتی اگر 2 یا 3 ساعت از وقت خوابمان کم شود اما وقتی نوبت به نماز شب می رسد می گوییم ، خوابم اگر از 8 ساعت کم تر شود ، فلان بیماری را می گیرم و... و از آن فرار می کنیم.

آیت الله بهجت(ره) می فرمود : حاج آقا بزرگ تهرانی (ره) هم در وقت تألیف ، نشسته می خوابید ! ایشان مقید بودند که هر روز مقداری بنویسند ، حتی روزی که وفات کرده بود ، به یک پهلو تکیه داده و مقداری نوشته بود.آقایی نیز از پدرش نقل می کرد که سه سال نشسته می خوابیدم و در این مدت رختخواب خود را برای خواب باز نکردم.

علمای سابق این گونه عاشق ِ علم و عاشق عمل بودند . آیا این ها بدون محبت ممکن است؟ البته امکان دارد کسی از ناراحتی نخوابد ، اما آن کجا و راه محبت کجا که اصلا نمی گذارد محبّ آرام بگیرد.

همین است که فوتبال می شود همه چیزمان اما نماز و مناجات ، سنگین و سخت است . چون عشق مان را گم کرده ایم و عاشق چیزهای مجازی شده ایم .

از این قضیه هم که بگذریم می بینیم ، تنها مشکل ما خوابیدن های طولانی نیست بلکه گرفتار بیداری های خودمان هم هستیم . فکر می کردم خوابم زیاد است و طولانی اما غافل از زمان های بیداری خودم بودم. مرحوم علامه طباطبایی می فرمود: آنهایی که موفق نمی شوند به خاطر این نیست که زیاد می خوابند به خاطر این است که نمی توانند از بیداری هایشان استفاده کنند!

امروز ، سعی کردم از بیداری ام بهره بگیرم تا اینکه خدا توفیقی دهد و از خواب ، هم استفاده کنم چرا که تا وقتی ، بیداری ها را به پوچی می گذرانیم ، از خواب نمی توانیم بهره ای ببریم . تلویزیون را خاموش کردم . دیدم چقدر راحت می توانم مطالعه کنم. مرور محفوظاتم را انجام دادم چه بسا بیشتر از آنچه مد نظرم بود . در نهایت به این نتیجه رسیدم که تلویزیون و رسانه ها ، بیشترین فرصت بیداری ما آدمها را می گیرد بدون اینکه ما بفهمیم.

شهید آوینی می گفت: تلویزیون اکنون در جهان غرب(والبته در جهان شرق) روح انسان ها را تسخیر کرده و جایگزین همه مناسبات دیگری گشته است که می بایست وجود داشته باشند. مگر یک انسان تا کجا نیاز به تفریح دارد؟ چرا تلویزیون باید اجازه داشته باشد که همه ی ساعات فراغت انسان ها را پر کند؟  


کلمات کلیدی:

?بازدید امروز: (18) ، بازدید دیروز: (249) ، کل بازدیدها: (695667)

ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.

سرویس وبلاگ نویسی پارسی بلاگ