سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انســان ِ جــــ ـاری

چگونه برنامه ریزی کنیم ؟

ســین.میــــم دیدگاه

 

بسم الله الرحمن الرحیم

مدتی بود طلبه شده بودم اما احساس می کردم ، در زندگی طلبگی ام یک چیزی کم است و آن یک برنامه ی دقیق و حساس بود . هر روز برای فردا برنامه می ریختم اما باز هم موفق نمی شدم آن برنامه را کامل و درست انجام دهم . گاهی اوقات می شنیدم که فلان طلبه برای 20 سال بعد از خودش هم برنامه ریزی کرده است ، با خودم می گفتم : من که فقط برای فردای خودم برنامه ریختم ، نتوانستم کامل و درست ، انجامش دهم اما فلان طلبه چطور برنامه ریزی کرده است که تا 20 سال هم دوام دارد؟

هر شب برای تک تک ساعات خودم برنامه می ریختم مثلا : ساعت 6 صبح دعای عهد ، ساعت 6 و نیم قرآن خواندن ، ساعت 7 کلاس ....اما همین که این طرف و آن طرف می شد ، بهم می ریخت و خراب می شد. فهمیدم شیوه ی برنامه ریزی ای که انتخاب کرده ام اشتباه است .
گاهی فکر می کردم امام خمینی که برای لحظه لحظه ی عمرش برنامه ریخته بود که حتی چای خوردن او هم سر برنامه ریزی بود چطور برنامه اش بهم نمی ریخت و این برای من که هنوز موفق به برنامه ریزی درستی نشده بودم ، جای سوال داشت.

اما آنچه پس از چند سال روزی ما شد . برای برنامه ریزی باید مراحل زیر را مرحله به مرحله طی کرد :

1-   اولین قدم از انتخاب هدف شروع می شود ، به طور مثال: من قصد دارم پزشکی بخوانم ، مهندسی بخوانم و....پس باید هدف قبل از هر چیزی تعیین شود که البته اگر این هدف همراه با نیت رضایت الهی هم باشد ، نتیجه ی بسیار خوبی خواهد داد 

2-    تمام کارها و فعالیت ها ی روزانه را نوشته و برای هر کدام مدت زمان مورد نیاز برای اجرای آن را یادداشت کنیم . در این مرحله ، کارهای عبادی : نماز خواندن ، رفتن به زیارت ، قرآن خواندن و... کارهای تحصیلی : کلاس رفتن ، مطالعه کردن و پیش مطالعه ، مباحثات و... کارهای فردی و خانوادگی : نظافت بدن ، کمک کردن به خانواده ، هم کلام شدن با خانواده و... را نوشته و برای هر کدام ، مدت زمانی لازم برای اجرای  آن را می نویسیم . به طور مثال : مطالعه و پیش مطالعه دروس 2 ساعت .

3-    پس از مشخص کردن کارها و مدت زمان اجرایی آنها ، نیاز به اولویت بندی آنهاست .اولویت بندی یعنی برنامه هایی را که مهم ترند ، مقدم کنیم بر برنامه هایی که از اهمیت کمتری برخوردارند.می شود گفت اساس برنامه ریزی به اولویت بندی درست و دقیق فعالیت ها بستگی دارد . برای تشخیص وجه اهمیت برنامه ها و اولویت آن ها نسبت به هم ، لازم است به دسته بندی هایی توجه کرد . بعضی کارها واجب فوری هستند و باید در درجه ی اول اولویت بندی قرار بگیرند ، مثل کلاس رفتن، مطالعه ی دروس و... بعضی کارها واجب هستند ، مثل : رسیدگی به خانواده و نیازهای آنها . بعضی کارها مستحب هستند اما اهمیت زیادی دارند ، مثل : قرآن خواندن ، زیارت کردن ، نماز شب خواندن و...

4-    برنامه باید انعطاف پذیر باشد ؛ یعنی به گونه ای باشد که اگر مثلا استاد سر کلاس حاضر نشد ، برنامه ی جایگزینی برای آن ساعت داشته باشیم و آن ساعت را به بطالت نگذرانیم . گاهی اوقات ، کاری مهم تر از برنامه برای انسان اتفاق می افتد که باید از برنامه گذشت و به آن کار مهم تر رسیدگی کرد . مثلا : فرزندم مریض است و باید به یک پزشک مراجعه کند ، اینجا نمی توان گفت : من کلاس دارم و فرصت دکتر بردن او را ندارم . بلکه دکتر بردن مریض ، مهم تر از کلاس رفتن است و باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که بتوانیم ، برنامه ی از دست رفته را جبران کنیم .

نمونه ای از یک برنامه ی جامع


کلمات کلیدی: روش برنامه ریزی، برنامه ریزی، چگونه برنامه ریزی کنیم

?بازدید امروز: (80) ، بازدید دیروز: (131) ، کل بازدیدها: (695480)

ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.

سرویس وبلاگ نویسی پارسی بلاگ