سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انســان ِ جــــ ـاری

باریک تر از مو و تیز تر از شمشیر

ســین.میــــم دیدگاه

بسم الله الرحمن الرحیم

راه دنیایت را که مستقیم کنی ، تا آخر مستقیم می روی اما اگر از ابتدا ، راه زندگی ات را کج کنی تا ثریا می رود دیوار کج. آجرها را طوری بچین که صاف بالا رود و دیوار زندگی ات را یکباره نریزد که اگر  زندگی ات را خوب ساختی ، پلی می شود برای گذشتن تو از جهنم به سوی بهشت ، پلی به نام صراط .  

صراط ، سیر توحیدی و بندگی خداست . عده ای را به بهشت می رساند و عده ای را در قعر جهنم جای می دهد. پلی که روی جهنم ساخته شده : «وَ انْ مِنْکُمْ الّا وارِدُها کانَ عَلى رَبِّکَ حَتْماً مَقْضِیّاً* ثُمَّ نُنَجِّى الَّذینَ اتَّقَوا وَ نَذَرُ الظّالِمینَ فیها جِثِیّاً؛ همه شما (بدون استثنا) وارد جهنّم‏ مى‏ شوید، این امرى است حتمى و قطعى بر پروردگارت، سپس آنها را که تقوا پیشه کرده‏ اند از آن رهایى مى‏ بخشیم و ظالمان را، در حالى که به زانو درآمده‏ اند در آن رها مى‏ سازیم».[1]

بعضى مثل برق از آن می گذرند، بعضى مثل کسی که بر اسبی تازه نفس سوار است ، عده‏ اى به صورت عادى و عده‏ اى دیگر افتان و خیزان و پس از دست و پا زدن و مشقت هاى بسیار مى‏ گذرند و سرانجام خود را به بهشت مى‏ رسانند.

همگی اهل بهشتند اما، آنان که در دنیا تابع امیر مؤمنان و ائمه طاهرین (ع) بوده و بندگی کرده اند، بدون سختی و مثل برق ، از آن مى‏ گذرند و به سوی وعده الهى مى‏ شتابند و دیگران متناسب با اعمال صالح و پیروى از امامانشان با سرعتهاى متفاوت و دشواری هاى مختلف خواهند گذشت.ولى، این پل براى دوزخیان و کسانی که آجرهای زندگیشان را درست نچیدند ، از مو باریک‏تر و از شمشیر برنده‏ تر است.[2] [3]

در این بین عده ای بدون اینکه اثری از حسابرسی و صراط دیده باشند وارد بهشت می شوند : از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل شده : روز قیامت خداوند بالهایى به طائفه‏ اى از امت من مى‏ دهد که با آنها از قبرهایشان به سوى بهشت پرواز مى‏ کنند و به نحو دلخواه از نعمت‏هاى بهشتى استفاده مى‏ نمایند، ملائکه از اینها سؤال مى‏ کنند آیا موقف حساب را دیدید؟

می گویند: از ما حسابى نخواستند.
- آیا از
صراط گذشتید؟
- ما صراطى ندیدیم
 - آیا جهنم را دیدید؟
-  ما چیزى ندیدیم.
- از امت چه کسى هستید؟
- از امت محمد (صلى الله علیه وآله)

ملائکه قَسَم مى‏ دهند آنها را که شما در دنیا چه اعمالى داشتید؟! مى‏ گویند: دو خصلت در ما بود که خدا به فضل و رحمت خود ما را به این مرتبه رسانید «کُنّا اذا خَلَونا نَسْتحْیى انْ نَعْصِیَه و نَرضَى بالیَسیر ممّا قَسَّم لنا». یکى آنکه چون در خلوت بودیم از خدا شرم داشتیم، که معصیت او کنیم، دوم آنکه راضى بودیم به کم، از آنچه قسمت کرد خداوند براى ما، سپس ملائکه مى‏ گویند: سزاوار این مرتبه هستید.[4]

 



[1]  ( 1). سوره مریم، آیات 71 و 72

[2] ( 1). اعتقادات صدوق، صفحه 104- معانى الاخبار صفحه 32.

البته در روایات مى‏ خوانیم که خداوند این پل را براى مؤمنان عریض قرار داده است:« یجعله الله للمؤمنین عریضاً و للمذنبین دقیقا».

[3] معاد در قرآن آیت الله حسین مظاهری ،ص192

[4] ( 1). جامع السعادات، جلد 3 در بحث رضا.


کلمات کلیدی:

?بازدید امروز: (85) ، بازدید دیروز: (152) ، کل بازدیدها: (696059)

ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.

سرویس وبلاگ نویسی پارسی بلاگ