سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انســان ِ جــــ ـاری

مقدار حجاب و برخورد !

ســین.میــــم دیدگاه

 

    

  مقدار حجاب و برخورد 

 مقدار حجاب و پوشش، با در دست داشتن این بینش و این ملاک، روشن می شود که همیشه یک شکل و یک مقدار ندارد. تو در برابر آتش سوزانى که حتى کفش‏ها و دمپایی ‏ها تحریکش می ‏کنند و تمام وجودش را می سوزانند، وضعى خواهى داشت که در برابر سلمان و یا وجود سازمان گرفته ‏ى دیگر ندارى. در برابر آنها که در دلشان مرض‏ها و آتش‏هاست، حتى صداى تو و رفت و آمد تو کنترل می ‏شود و پوشیده می گردد.


 فاطمه(س) در برابر سلمان و ابوذر، به گونه ‏اى است که در برابر دیگران نیست. و این ملاحظه ‏ها براى کسانى که به این آگاهى رسیده‏ اند، هیچ دشوار نیست. این بارها براى این ظرفیت‏ها ناچیز است، حتى می ‏بینیم که مادران آگاه چطور وسائل شکستنى و یا داروهاى مسموم را از دسترس بچه‏ ها دور نگه می ‏دارند، که محبت آنها و عشق مادرى آنها، می ‏تواند این همه فشار را آسان کند و مشکل‏ها را از میان بردارد.


 این دیدگاه وسیع است که می ‏تواند روایات مختلف را بیابد و بفهمد. روایاتى که از حرکت فاطمه(س) و زینت و برخورد زن‏هاى مسلمان سخن مى‏گوید. و روایاتى که سعادت زن را در این می ‏داند که با مرد برخوردى نداشته باشد.

که زهرای مرضیه فرمود :‌ بهترین حالت زن زمانی است که  نامحرمی را نبیند و در مقابل نامحرمی دیده نشود

 على(ع) در نهج البلاغه می گوید: «شنیده‏ ام که در بازار بصره لباس زنى با عباى مردى برخورد کرده، از شرم بمیرید».


 این یک اصل است، که برخوردها را محدود می ‏کند، مگر آنجا که ضرورتى باشد و رجحانى و اهمیتى، که این اهمیت و رجحان و ضرورت، حتى به اسارت رفتن زینب عریان را، توجیه می ‏کند. و ضربه خوردن فاطمه‏ ى مدافع حق را توضیح می دهد. با چنین بینش و با چنین ملاک‏هایى است که می ‏توانى این تفاوت‏ها را بفهمى، که اسلام نه تنها عمل که عامل‏ها و انگیزه‏ها را در نظر دارد. و با این ملاک‏ها و معیارها، احکامش را طرح می کند.


 که رسولان، همراه بیّنات و کتاب و میزان آمده ‏اند؛ بیّناتى که روشنگر ارزش انسان و نظام جهان و ارتباط و پیوستگى دورها و جداها بوده ‏اند. و کتابى که دستور العمل این انسان در این راه نظام یافته بوده است. و میزانى که شاغول حرکت این انسان و ملاک آن احکام بوده است. و در نتیجه همراه این روشنى و دستور و معیار، هر کس می ‏توانست خودش بر پا بایستد و حرکت کند و در بن‏بست نماند.

علی صفائی حائری


کلمات کلیدی: زن، حجاب و عفاف

?بازدید امروز: (69) ، بازدید دیروز: (113) ، کل بازدیدها: (695061)

ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.

سرویس وبلاگ نویسی پارسی بلاگ