سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ما مأمور به وظیفه ایم نه نتیجه!

ســین.میــــم دیدگاه

از وقتی با این جمله اُنس گرفتم ، دیگر غمی ندارم و تمام حواسم به وظیفه ام هست و لمس می کنم که چگونه ، نتیجه ی تلاشم را می دهد.

گاهی که رنج ها و زحمت های تحصیل را به جان می خرم و در هنگام "امتحان" خودم را مورد ارزیابی قرار می دهم ، حس می کنم چیزی برداشت نکرده ام و می ترسم اما وقتی این جمله به یادم می افتد " ما مأمور به وظیفه ایم نه نتیجه" آرام می شوم .

سرم را بالا میگیرم و می گویم: خدایا ! من وظیفه ام را با کم و کاستی هایش انجام دادم ، حال منتظر ِ نتیجه ای هستم که در دست توست و تو آن را رقم می زنی .

هیچ وقت از این اعتماد ، ناراحت و شکسته نشدم ؛ چرا که دیدم خدا بهترین نتیجه را ارزانی من کرد .

" ما مأمور به وظیفه ایم ، نه نتیجه " جمله ی معروف و ماندگار امام راحل رضوان الله تعالی علیه ، جمله ای است که از میان هزاران آیه و حدیث برداشت شده و معنای "توکل" را به هر انسان ِ خدا جویی نشان می دهد.

دیروز روزی بود که " امتحان الهی " در سراسر "ایران اسلامی"جاری بود . روزی که نشأت گرفته از شور و شعور و معرفت بود و ایرانیان ، چه زیبا از این امتحان بیرون آمدند . هرچند ، حضور حماسی مردم ، نتیجه ای بزرگ را به ارمغان آورد اما عده ای از دوستان ناراحتند که " چرا نامزد مورد علاقه ی من رأی نیاورد ؟ "

و گاهی دیگری با ناراحتی می گوید : دیدی ، مردم ، چطور ولایت را به نان و آبشان فروختند ؟ اما جواب من و حرف من این نیست ، جواب من این است : وظیفه ای که بر عهده ی من و شما و این ملت بود ، به بهترین نحو انجام شد و نباید غصه ی نتیجه اش را بخوریم .

چرا که " إن تنصرالله ینصرکم " شما با رأی هایتان خدا را یاری کردید و مطمئن باشید که خدا ، یاری شما را بی نتیجه نخواهد گذاشت .

ای عزیزی که غصه  می خوری و ناراحتی و می سوزی از اینکه تلاشت برای " نامزد مورد نظرت" چه شد ؟ بدان که تو "مأمور به وظیفه بودی و بس " مطمئن باش که سکان کشتی انقلاب به دست خدایی است که این شور را آفرید و او می داند که "نتیجه ی این شور را چگونه رقم بزند."

وقتی حضرت ولیعصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف)نگهبان و نگهدار این کشور است و خود بانی و بنیانگذار این انقلاب بوده است ، پس غصه ات برای چیست ؟

وقتی رهبری همچون امام خامنه ای را داریم، که مأنوس و محبوب خداست و  وصل به حضرت بقیت الله( ارواحنا فداه)، پس از چه چیزی ناراحتی ؟



کلمات کلیدی: انجام وظیفه، توکل بخدا، انتخابات، امام خمینی، جمهوری اسلامی ایران، نظام مقدس

دماسنجی بنام نماز!

ســین.میــــم دیدگاه

صبح تا شب هر کداممان بصورتی مشغولیم و شاید در طول شبانه روز فکر اینکه چرا نمازهایمان اینقدر بی روح و بی حال است به ذهن هیچکداممان خطور نکند.

گاهی که این سوال کمی در ذهن می چرخد ، بصورت خیلی عادی از ذهن رانده می شود تا فکرمان را مشغول نکند ، در حالی که شاید همین سوال ، آغازی باشد برای رسیدن.

شاگردی از استاد پرسید: استاد ! چرا وقتی نماز می خوانیم ، حال خوشی به ما دست نمی دهد ؟ استاد جواب داد : مگر نماز برای این است که حال خوشی پیدا کنی ؟ نماز مثل یک دما سنج کار می کند و به تو می فهماند چقدر دمای بدنت متعادل است . می فهماند که چقدر قرب الی الله داری و چقدر بعد من الله .

درستش هم همین است ، نماز دما سنج است . دماسنجی که تمام اعمال و حرکات روزمان را نشان می دهد . وقتی در نماز حس و حالت خوب باشد و سیمِ اتصال رب ، وصل باشد ، غصه ای نداری چرا که مراقب بودی و حال ، دمای قرب ِ روحت ، خوب است .

وقتی در طول روز حرفهای بیخود و بی ربط و بی فایده زبانت را می چرخاند ، شاید عکس العملش را سریع متوجه نشوی اما در نماز به تو می فهمانند ، اثرش دور شدن از خداست .

تا زمانی که مراقب روح و جانت هستی و همچون جسمت به آن نگاه می کنی ، غصه ای نداری ؛ وقتی هر غذایی را برای روح مفید ندانستی و سعی کردی بهترین غذاها را به آن بدهی ، هر روز مقام قربت به خدا بالاتر می رود و تو حال خودت را در نماز می بینی.



کلمات کلیدی:

نظر رهبر انقلاب در مورد شهید دکتر چمران

فاطمه خانم دیدگاه

باری دیگر،سالگردی دیگر،تجدید پیمانی دیگر...

آیت الله خامنه ای که همزمان با شهادت شهید چمران، نمایندگی امام در شورای عالی دفاع را برعهده داشتند در جلسه علنی مجلس در اول تیر1360بیانات کوتاهی را در باره شهادت دکتر مصطفی چمران بیان کردند.

حضرت آیت الله خامنه ای بیان داشتند: درباره برادر شهید عزیزمان دکتر چمران هیچ زبان وبیانی من نمیتوانم ستایش خودم را نسبت به این برادر شهید و عزیز و تاسف خودم رااز فقدان او به عرض شما برسانم و نکته ای را که من در مورد ایشان لازم میدانم بگویم این است که ایشان در طول مدت این دو سال،‌ که ما با ایشان همکاری مستمری داشتیم یعنی از دوران دولت موقت، همکاریهای نزدیکی ما با مرحوم دکتر چمران داشتم، در زمینه های مختلف یک لحظه من دکتر چمران را متخطی از خط ولایت فقیه نیافتم. ایشان فرمان امام را، امر امام را، عشق به امام را از همه صبغه‌ها و رنگهایی که در عالم سیاست و خطوط سیاسی وجود دارد مرجح می دانست و این خصوصیت دکتر چمران بود.

 


کلمات کلیدی: شهید چمران، ولایت، آیت الله خامنه ای

توجه به نکاتی در مطالعات جنبی

ســین.میــــم دیدگاه

 

توجه به نکاتی در مطالعات جنبی


در مورد مطالعات جنبی، توجه به برخی توصیه‌ها ضروری است که هم‌اکنون به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1. پرهیز از پراکنده‌خوانی

برخی هر کتابی که دم دستشان قرار گرفت را بدون هدف و برنامه، تورّق کرده و از هر بخشی، مقداری را مطالعه می‌کنند، آن‌هم بدون دقّت و پی‌گیری. و برخی هم به دنبال جُک و فکاهی و مجلّات و جدول و... می‌روند. این کار را پراکنده خوانی می‌گویند که البته مطلوب نیست مگر این‌که فرد در راستای انجام یک تحقیق، از هر کتاب، قدری استفاده کند. کسانی که به پراکنده خوانی عادت کرده‌اند، قرآن خواندنشان هم چنین است که هر روز از یک جا قدری قرائت می‌کنند و هرگز موفّق به ختم قرآن نمی‌شوند.

شهید مطهّری (رضوان اله تعالی علیه) در مورد پراکنده‌خوانی می‌فرمایند: «آدم غیر رشید تصوّر می‌کند حافظه یک انبار است، انباری که باید دائماً آن‌را پُر کند... امّا آدمی که رشید باشد در بهره‌برداری از حافظه خود دقّت می‌کند... حاضر نیست هر‌چه شد در آن سرازیر کند... مفیدترها را انتخاب می‌کند، سپس آن‌ها را به حافظه خویش می‌سپارد آن چنان که امانتی را به امینی می‌سپارد؛ در خودِ سپردن، دقت می‌کند، یعنی واقعاً و به طور دقیق و روشن آن‌را وارد ذهن می‌کند و سپس تحویل حافظه می‌دهد1

در جای دیگر می‌فرماید: «انسان رشید کتاب‌ها و مطالبی را که برای خود لازم می‌داند جمع می‌کند، آن ها را مکرّراً مطالعه و دسته‌بندی و سپس خلاصه می‌کند. خلاصه را یادداشت کرده و به حافظه‌ خود می‌سپارد؛ بعد به موضوع دیگر می‌پردازد... حتّی الامکان تا از موضوعی فارغ نشده است و در حافظه به صورت روشن و منظّم نسپرده است، وارد موضوع دیگر نشود.»2

 2. دوبار خواندن کتب مفید

از جمله توصیه‌های حضرت استاد شهید مطهّری (رحمة الله) این است که: «انسان کتاب را بار اوّل به قصد لذّت می‌خواند. در این صورت نمی‌تواند در مورد مطالب کتاب، قضاوت کند. دور دوّم می‌خواند (حتّی قوی‌ترین حافظه‌ها نیازمند است که یک کتاب مفید را لا اقل دو بار پشت سر هم بخواند)، پس از آن مطالب را تجزیه و تحلیل و دسته‌بندی می‌کند و هر مطلبی را با توجّه به این‌که از چه دسته مطالب است به حافظه می‌سپارد. بعد کوشش می‌کند که کتاب دیگری را در دستور مطالعه قرار دهد که در موضوع کتاب پیشین است.»3

3. مدیریت حافظه

طرح بحث مدیریت حافظه نیز از ابتکارات استاد مطهّری (رحمة الله) است. ایشان در این زمینه می‌فرماید:
«اشتباه است اگر انسان یک کتاب را مانند یک سرگرمی مطالعه کند و قبل از آن‌که مطالب کتاب درست جذب ذهن شده باشد و ذهن فرصت تجزیه و تحلیل پیدا کرده باشد، به کتاب دیگر و موضوع دیگر بپردازد؛ امروز کتب تاریخی، فردا روان‌شناسی و پس فردا مثلاً کتب مذهبی مطالعه کند؛ همه مخلوط می‌شوند و حکم انباری بی‌نظم را پیدا می‌کند. انسان رشید کتاب‌ها و مطالبی را که برای خود لازم می‌داند جمع می‌کند، آن‌ها را مکرّراً مطالعه و دسته‌بندی و سپس خلاصه می‌کند. خلاصه را یادداشت و به حافظه‌ خود می‌سپارد؛ بعد به موضوع دیگر می‌پردازد. چنین کسی اگر حافظه‌اش ضعیف هم باشد از آن حدّاکثر استفاده را می‌کند و مثل کسی می‌شود که کتاب خانه‌ منظّمی با قفسه‌های مرتّب دارد، کتاب خانه‌ای که هر قفسه‌اش به کتاب‌های معیّنی در رشته خاصّ مربوط می‌شود، به طوری که هر کتابی را بخواهد فوراً دست می‌گذارد روی آن و آن‌را می‌یابد؛ امّا اگر غیر از این باشد، همانند آدمی است که کتاب خانه‌ای با هزارها کتاب داشته باشد، امّا کتاب‌ها را روی یکدیگر ریخته است؛ هر وقت کتابی را بخواهد دو ساعت باید دنبالش بگردد تا پیدا کند.»4

. تنوّع در مطالعات

بدیهی است که تنوّع در مطالعات، بسیار مطلوب است و صد البته که این مقوله با پراکنده خوانی فرق


اساسی دارد و در عین حال منافاتی با مدیریت حافظه نیز ندارد. لازم نیست انسان مطالعات خود را متمرکز کند روی یک موضوع و مثلاً روزی دو سه ساعت پیرامون آن مطالعه کند. چرا که این کار، گاهی دل‌زدگی می‌آورد. بلکه شخص می‌تواند دو یا سه موضوعِ متنوّع را بر حسب نیاز و علاقه‌ خود، انتخاب کند و مطالعه‌ هر یک را در بخشی از روز قرار دهد و یا به عنوان مثال در ایّام جشن و یا عزای معصومین (علیهم السلام) پیرامون آن معصوم (علیه السلام) مطالعه کند، با این کار بعد از دو سه سال خواهد دید که مطالعات خوب و نسبتاً کاملی در این باره انجام داده است.   

از جمله برکات تنوّع در مطالعه این است که اوّلاً: اگر شخص خوب و با دقّت مطالعه کند، آرام آرام از نظر علمی شخصیتی جامع می‌شود. ثانیاً: اگر در ضمن مطالعه، یادداشت‌هایی هم داشته باشد که بسیار لازم است، به مرورِ زمان، تلاش او نتیجه می‌دهد و مقالات و کتاب‌هایی از خود به یادگار خواهد گذاشت.

 کتب پیشنهادی

برای تقویت بنیاد‌های فکری و عقیدتی خود می‌توانیم از کتب ذیل بهره‌مند شویم، البته عرض کردیم که سیر مطالاتی لازم است و باید توسّط یک استاد مجرّب طرّاحی شود:

1- آثار حضرت امام (اعلی الله مقامه الشریف).

2- آثار استاد شهید مطهّری (رحمة الله).

3- آثار حضرت آی? الله مصباح یزدی (دام عزّه).

4- آثار حضرت آی? الله جوادی آملی (دام عزّه).

5- سایر کتبی که با مشورت کارشناسان دل‌سوز، مورد نیازِ فعلیِ ما و جامعه، تشخیص داده شوند.

 --------------------

پی نوشت ها:

1. مطهّری، مرتضی، امدادهای غیبی در زندگی بشر، تهران: انتشارات صدرا، چ17، اسفند1385، ص105.

2. امدادهای غیبی در زندگی بشر، ص106.

3. امدادهای غیبی در زندگی بشر، ص105 و 106.

4. امدادهای غیبی در زندگی بشر، ص106.

منبع: نظم؛ آنچه همه دوست دارندولی...، ص56، آقاتهرانی




 

 

 


کلمات کلیدی: مطالعه جنبی

موفقیت بزرگ ایران

فاطمه خانم دیدگاه

سرویس سیاسی-فرمانده نیروی هوا و فضای سپاه چگونگی کنترل هواپیمای پیشرفته جاسوسی امریکا بدست نیروهای مسلح ایران را تشریح کرد.

 به گزارش تابناک، سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوا و فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌گویی با تشریح چگونگی کنترل هواپیمای پیشرفته جاسوسی امریکا توسط نیروهای مسلح ایران اعلام کرد که اخیرا با اطلاعات جمع آوری شده و مراقبت های دقیق الکترونیکی مشخص شد این هواپیما قصد نفوذ و جاسوسی بر فراز کشورمان را دارد که پس از ورود این هواپیما به فضای شرق کشور، این هواپیما در کمین گاه الکترونیکی نیروهای مسلح قرار گرفت و با حداقل خسارت در ایران به زمین نشانده شد.

وی ادامه داد: طول دو بال این هواپیما حدود 26 متر، طول بدنه چهار و نیم متر و ارتفاع آن یک متر و 84 سانتی متر است و دارای سیستم های پیشرفته جمع آوری اطلاعات در ابعاد الکترونیکی، تصویری و مخابراتی و سامانه های راداری مختلف است.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه افزود: این هواپیما از جهت نوع ساخت و پوشش، رادار گریز طراحی شده و از حیث فناوری آخرین نمونه هواپیماهای پیشرفته ای است که امریکا مورد استفاده قرار می دهد.

سردار حاجی زاده با بیان این که فناوری به کار رفته در این هواپیما قبلا در هواپیماهای B2   و F35   نیز استفاده شده است، افزود: هدایت این هواپیما توسط ماهواره و همچنین ایستگاه های زمینی در افغانستان و امریکا صورت می پذیرد.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه افزود: کارشناسان و متخصصان نظامی به خوبی واقفند که این هواپیما چه اطلاعات تکنولوژیکی ذی قیمتی با خود دارد.

 بنا بر این گزارش، همچنین وزارت امور خارجه کشورمان با احضار سفیر سوئیس در تهران، ضمن اعتراض بسیار شدید به تجاوز یک فروند هواپیمای جاسوسی آمریکا به عمق حریم هوایی ایران، توضیحات فوری و اقدامات جبرانی دولت آمریکا در این زمینه را خواستار شد.

 در یادداشت اعتراض دولت جمهوری اسلامی ایران که عصر امروز به سفیر سوئیس، حافظ منافع آمریکا در ایران تسلیم شد، با اشاره به افزایش اقدامات تحریک آمیز و مخفیانه آمریکا علیه ایران، از جمله تجاوز یک فروند پهپاد جاسوسی آر کی یو 170 به عمق حریم هوایی ایران آمده است: این اقدام دولت آمریکا نقض تمام قوانین و مقررات شناخته شده بین المللی و اقدام علیه صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی است و طبعاً همه مسئولیت آن بر عهده دولت آمریکاست.

 جمهوری اسلامی ایران با اعلام شدیدترین اعتراضات خود عواقب تکرار چنین رفتارهایی را متوجه دولت آمریکا دانسته و حـق پی گیری شایسته موضوع را برای خود محفوظ می داند.

 شاید به همین سبب باشد که باراک اوباما، دقایقی پیش و برای چند دهمین بار، به خبرنگاران گفت که برای برخورد با ایران همه گزینه ها روی میز است. چنین گفته ای، که حاکی از عصبانیت گوینده است، در زمانی که پیشرفته ترین ساخته کشوری به دست رقیب افتاده باشد بسیار طبیعی به نظر می رسد. رییس جمهور عصبانی آمریکا پیش از این جمله از تشدید تحریم ها علیه ایران سخن گفته؛ تشدیدی که کمتر کشوری در جهان با آن همراهی کرده است.

 


کلمات کلیدی:

   1   2      >
?بازدید امروز: (6) ، بازدید دیروز: (33) ، کل بازدیدها: (694634)

ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.

سرویس وبلاگ نویسی پارسی بلاگ