سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انســان ِ جــــ ـاری

غفلت از آنچه داریم!

ســین.میــــم دیدگاه

بسم الله الرحمن الرحیم

راز نیک بختی این است که هر روز چنان زندگی کنی که گویی آخرین روز زندگی توست.این جمله ، همه ی  چیزی بود که از کتاب میلیونر یک شبه برداشت کردم و جذابیت خاصی داشت برایم . جمله ای که از زبان حکیم پیر و ثروتمند بیرون آمد و در جان مخاطبش نشست.

آنقدر این جمله برای من جذاب بود که پرینت گرفتم و سر در حجره ام زدم تا گاه گاهی به این جمله نگاه کنم و شروع خوبی داشته باشم.خیلی فکر کردم تا به این نتیجه رسیدم که هر چند از زبان یک حکیم غربی بیرون آمده اما از نظر اسلامی اشکالی ندارد.

اما اگر کمی دقت می کردم چیزی بالاتر از این پیدا می کردم آن هم در منابع قرآنی و حدیثی خودمان.بارها به این حدیث برخورده بودم که امیرالمومنین (سلام الله علیه) می فرماید : «‌اِعْمَلْ لِدُنْیَاکَ کَأَنَّکَ تَعِیشُ أَبَداً وَ اعْمَلْ لاِخِرَتِکَ کَأَنَّکَ تَمُوتُ غَداً» (مستدرک الوسائل ج1 ص146)برای دنیایت به گونه ای عمل کن که گویا تا ابد زندگی می کنی و برای آخرتت به گونه ای عمل کن که گویا همین فردا میمیری. اما بی دقت از کنارش رد می شدم اما وقتی کمی دقیق شدم دیدم چه نکته ی نابی در این حدیث مخفی است که فراتر از قول آن حیکم غربی است.

هرگاه خواستی کاری را انجام دهی که رنگ دنیایی دارد هرچند کسب درآمد باشد ، هنگام انجام آن کار به این فکر کن که تو تا ابد زندگی می کنی . وقتی این دید را پیدا کردی ، آن کار را به بهترین وجه انجام می دهی . اما هرگاه خواستی کاری را انجام دهی که رنگ و بوی اخروی دارد ، آن را به گونه ای انجام بده که گویا همین فردا می خواهی از دنیا بروی.

انسان وقتی ببیند که فقط یک روز وقت دارد تا خودش را آماده ی مرگ کند ، چگونه عمل می کند؟ نمازی که می خواند ، معاشرتی که با مردم دارد، انفاقی که می کند و... سعی می کند آن را به بهترین وجه انجام دهد . همین است که  پیامبر (صلی الله علیه و آله)فرمود : صل صلاة مودع .طوری نماز بخوان که گویی آخرین نماز توست .وقتی بدانی آخرین نماز توست ، با حال و هوای عجیبی آن را می خوانی .

اگر این دو جمله بصورت مساوی عملی شود ، انسان را هم به سعادت دنیا می رساند و هم به سعادت آخرت اما اگر هر کدام را جداگانه در نظر بگیریم ، جز خسارت ، چیزی عائد انسان نمی شود. یعنی اگر انسان دنیاگریز شد و کاری به کار دنیا نداشت و فقط آخرت را مد نظرش قرار داد ، راه بجایی نمی برد و اگر فقط به دنیا مشغول شد و آخرت را کنار گذاشت باز هم بیچاره است.

 

هنوز از داشته های خودمان غافلیم اما سرمست از افکار و نوشته های غربی ها ...


کلمات کلیدی:

?بازدید امروز: (51) ، بازدید دیروز: (21) ، کل بازدیدها: (694826)

ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.

سرویس وبلاگ نویسی پارسی بلاگ